Quan pensem en la Música ens n’adonem que és una art que forma part de la vida de les persones. Un mitjà de comunicació molt potent que permet expressar emocions , explicar-nos, tot cantant, ballant, tocant instruments … Ens permet compartir amb els altres i formar part d’un colectiu. L’Educació de l’oïda ens ajuda a desenvolupar una bona actitud d’escolta i atenció vers les persones i l’entorn. Al mateix temps forma part de quelcom intim i personal com són les emocions i com ho vivim.

L’aprenentatge, experimentació i la vivència de la Música desenvolupa habilitats cognitives i de creixement personal. Treballa un llenguatge abstracte que es trasllada directament a les nostres emocions.

A l’Escola la Música és present en la convivència diària: dóna la benvinguda al matí, marca les rutines diàries, … Però també forma part del sentit de pertinença ja que en les diferents festes el Parvulari hi participa junt amb la resta de grups, ja sigui ballant o cantant amb la resta de companys/es més grans. Això ajuda a la relació entre grans i petits i al sentit de pertinença al propi grup i a un grup més gran.

La castanyada, el Nadal, Dia de la Pau i No Violència, Carnaval, Sant Jordi, … formen part de tot el col·lectiu Escola.

Però què passa a l’aula? Si la Música té màgia, anem a viure-la …

El primer silenci és molt important: ens calma, concentra, ens fa estar amb atenció i aprofitem per fer una pulsació silenciosa.

Asseguts ja en silenci, cada dia  cantem una “cançó eliminativa” que,  tot fent pulsació, tria un nen o una nena diferent perquè tingui el privilegi de despertar una cançó adormida dins La Caixa De Les Cançons:

El nen/a que la cançó ha escollit pica una capsa de fusta que gemega quan s’obre, i l’escoltem amb molta atenció. Aquesta caixa és plena de capsetes més petites. Cadascuna  conté un petit objecte referent a alguna cançó coneguda o no pels infants. El nen o nena protagonista tria una capseta que també pica per tal de despertar a cançó que hi ha al seu interior. Un cop oberta la capseta ensenyarà el seu contingut a la resta de companys/es.

Voluntàriament els nens i nenes que en tinguin ganes i estiguin inspirats sortiran a cantar una cançó inventada al moment o coneguda, o sigui, faran una improvisació. Aquesta petita actuació serà aplaudida per la resta, cosa que fa sentir molt content/a a l’artista pel seu reconeixement.

Després la mestra interpreta una cançó referent a l’objecte. A partir d’aquest moment comença l’aprenentatge d’aquesta, amb acompanyament o no, moviment, dansa … que permetrà treballar diferents aspectes musicals: el gest de direcció, l’escolta, el ritme, el significat, la memorització, llenguatge musical, qualitats del so … El mateix passa amb l’escolta d’una música d’un compositor o compositora que es pugui relacionar amb l’objecte que ha sortit.

Aquesta escolta passarà per descobrir i/o presentar algun element musical: instrument, ritme, sonoritat especial, estat d’ànim, què expressa, qualitat del so, … i facilita un diàleg amb i entre l’alumnat referent a les seves descobertes.

S’aprofita per acompanyar la música amb el propi cos, amb instruments i expressar-la a través de la dansa o l’expressió corporal, ja sigui lliure o a partir de diferents recursos proposats.

Parlem dels estats d’ànim de la música i expressem amb la veu o amb el cos aquestes emocions per tal de percebre la part comunicativa de la música.

Ens convertim en Caixes De Sorpresa que només s’obren quan sona la música i permet que ens transformem en animals, objectes animats, personatges, sonoritats ….

Després de molta activitat el retorn a la calma ens permet tancar la sessió de manera relaxada gràcies a la Música acompanyada d’un petit gest tranquil i agradable de comiat.

Tot gràcies a la capacitat i força que té la Música d’embolcallar-nos.