Superant els obstacles pedagògics de la “nova normalitat”

By 21/12/2020Escola
La tasca de l’escola en temps de pandèmia

Des de l’arribada de la pandèmia, la realitat de l’escola ha estat variable i plena de nous escenaris, expectatives i perspectives.

Com ja sabeu, a mitjans del curs passat vam haver d’encarar el repte del confinament, el gran desconegut. L’escola i el que d’ella se’n deriva (tasca educativa, metodologies, seguiments, acompanyament psicopedagògic, activitats i treball a diferents nivells…) es planteja, s’organitza i s’estructura des de la presencialitat. Sense previ avís i sense cap planificació estable, vam haver d’encarar el precipitat tancament de l’escola. En aquell moment, ens semblava que fer escola des de casa era, d’entrada, un escenari impossible. Però ens en vàrem ensortir, amb més o menys encerts, amb l’esforç i la col·laboració de tothom, aprenent dia a dia i ajustant el treball de l’escola per adaptar-lo al màxim a les necessitats de l’alumnat.

Amb el final de curs, vam posar-nos a preparar el següent, plantejat amb presencialitat, però molt condicionat per les mesures sanitàries. Amb una aposta clara pel projecte de l’escola, ens vàrem marcar com a objectiu que els condicionants externs que teníem s’havien de resoldre amb les mínimes renúncies. Per això en aquell moment vam haver de fer un joc d’equilibris entre el ferm manteniment de la nostra proposta educativa i la traducció metodològica d’aquesta. 

Hem hagut de repensar funcionament i activitats, tot buscant alternatives per seguir treballant aspectes essencials del nostre projecte com el treball col·laboratiu, les relacions intergrups o la diversificació metodològica…

La nostra aposta pel que fa al treball entre iguals, barrejant classes, s’ha vist afectada per la necessitat de treballar amb grups bombolla. Tot i aquesta limitació, seguim treballant-hi dins l’aula i no hem hagut de renunciar al nucli de la proposta i als valors que comporta com la tria d’activitats, la gestió del seu propi procés d’aprenentatge, el treball cooperatiu o l’autonomia.

Per altra banda, s’ha desenvolupat de manera molt important la competència digital. Aquest fet ha contribuït a superar les limitacions causades per la situació sanitària, pel que ens ha portat molts avantatges, però també ens crea certa contradicció, tenint en compte les franges d’edat, els coneixements previs de l’eina i la seva familiarització per part de l’alumnat..

Per sort, el nostre projecte educatiu sempre s’ha basat en la diversitat de metodologies i aquesta diversificació ha facilitat l’adaptació de les propostes pedagògiques ja que partíem d’un ventall molt ampli. A més, al llarg dels anys, aquesta pràctica educativa ha fet que els docents de l’escola haguem desenvolupat l’habilitat de treballar el procés d’aprenentatge des de diferents plantejaments.

Paral·lelament, també hem treballat com a equip i amb l’alumnat les conseqüències de la pandèmia, acompanyant en la gestió de les pors i les inseguretats, ajudant a encarar la nova realitat de manera positiva. En aquest sentit, ja des del confinament, hem volgut mantenir les festes de l’escola i celebrar-les al costat de l’alumnat i les famílies, malgrat ha calgut fer-ho amb un format diferent.

Com dèiem al principi, tot això s’ha hagut de treballar en base a diversos escenaris: des del confinament del curs anterior, a la presencialitat d’aquest, passant pels confinaments individuals o de grup que també es donen aquest any. També en aquestes situacions s’ha buscat garantir sempre l’acompanyament de l’alumnat confinat detectant i avançant-nos a les necessitats tecnològiques, logístiques, acadèmiques i emocionals.

Finalment, cal subratllar tot el que hem pogut aprendre de l’alumnat durant tot aquest temps: de la seva capacitat de resiliència, de les seves ganes de tornar a l’escola, de la seva curiositat per aprendre, de la seva inquietud per participar i de la seva gran col·laboració a l’hora d’adquirir i seguir les noves normes i protocols d’aquest curs (temperatura, gel, mascareta, distància…). Infants i joves han fet una gran demostració sobre com posar en joc recursos i estratègies per adaptar-nos a la nova realitat arribant a normalitzar rutines que fa no tant eren impensables.

En aquest context, continuem aprenent de la nova situació, sempre oberts a buscar solucions creatives que ens permetin seguir atenent el nostre alumnat amb la mateixa qualitat educativa.

Anna Regàs, Fran Arroyo, Olga Sánchez, David Vilella i Isidre Pasqual

Equip directiu de l’escola