Treballem el codi igualitari: som iguals, som diferents!

Com cada any, l’alumnat treballa i es fa seu el ‘codi igualitari’ per viure la diversitat en un espai segur com és l’aula

El codi igualitari de l’escola va néixer ara uns anys arran del treball pedagògic que es va dur a terme per aplicar el Projecte Educatiu d’Escoles Rainbow (PEER)

Aquest document, que s’adapta a cadascun dels grups i edats de l’alumnat, ens recorda dia a dia a tota la comunitat educativa (docents, personal d’administració i serveis, alumnat i també famílies) que l’escola és un espai segur on es respecta, s’accepta, es té cura i es treballa la diversitat. Un espai on s’acull, es respecta i es dona la benvinguda a totes les persones, sigui quina sigui la seva forma de pensar, viure, sentir, estimar i actuar.

El PEER i el Codi Igualitari continua sent una aposta important de l’escola i un compromís per part de tot el claustre de mestres, ja que el benestar emocional és un dels aspectes claus per a la formació i el creixement personal, creant els entorns educatius necessaris per comprendre i conèixer la diversitat afectiva i la igualtat de gènere.

Què en pensa i què significa el codi igualitari per a l’alumnat?

L’alumnat de secundària que forma part de la Comissió d’Igualtat de l’escola ho explica amb les seves pròpies paraules:

“Per a mi aquest projecte és important tant a l’escola com a l’institut, perquè ensenya a què les persones podem ser tal com vulguem i també sentir-se acceptat per la societat”.

– Emma, 1r d’ESO.

“Acceptar el codi igualitari no és només portar banderes o xapes, significa defensar els valors que representa i actuar davant les injustícies a diari, encara que pugui causar-te algunes incomoditats personals, sortir de la meva zona de confort”.

– Anna i Iu, 2n ESO.

“Per nosaltres el codi igualitari que hem fet a les classes significa que tothom tingui els mateixos drets sigui com sigui. Que puguem ser lliures, però respectant els altres”.

“El codi igualitari té la finalitat de crear un ambient en el qual tothom se senti còmode, sabent que tothom respecta la diversitat que pugui haver-hi en el grup. A l’escola es procura sempre i s’acompanya de molta informació sobre totes les diversitats que hi ha, perquè tenint informació es pot entendre i ajudar a que tothom sigui acceptat tal com és. Al final, les nostres diferències no ens fan diferents”.

– Ona i Clara, 4t d’ESO.

 

Què és i què significa LGTBIQ+?

“La “L” ve de lesbiana, la “G” de gai, La “T” de transexual, la “B” de bisexual, la “I” de intersexual, la “Q” de queer i el plus es per a aquelles persones que no s’identifiquen en cap dels conceptes anteriors”.

“Per a mi, aquesta comunitat és una manera de fer visible a totes aquesta diversitat de persones que existeix, i que per molt que amb sis lletres no puguem definir a tothom, ajuden a que aquestes persones que se senten excloses tinguin un referent i un suport on es puguin sentir elles mateixes”.

“Actualment és possible que hi hagi molta gent que no se sent identificada amb aquests conceptes, però que en un  principi et poden ajudar a posar nom a allò que sents i després poder desenvolupar-ho cadascú a la seva manera”.

– Alumnes de 3r d’ESO